Målgruppe


Mindfulness meditation til børn og unge v/ Lone Ross Nylandsted, læge ph.d.

Grønnevænge 17, 2920 Charlottenlund / Kong Georgs Vej 12, 2000 Frederiksberg

lone@loneross.dk

Yngre børn


  • Hjernens modenhed


For at få det fulde udbytte af mindfulness meditation kræver det, at man er i stand til at tænke om sine tanker ('mentalisering' eller 'metakognitiv opmærksomhed'). Denne evne er dannet i teenageårene. Alt afhængig af modenhed og motivation, kan børn fra omkring 10 år også have glæde af mindfulness meditation. Drejer det sig om yngre børn, så kontakt mig, så vi kan tale om de muligheder, der er for for eksempel at komme sammen med en forælder (se også www.loneross/yngre-børn og udprint evt. information til barnet her).

Desuden kan yngre børn helt ned til børnehavealderen have glæde af mindfulness praktiseret hjemme eller i skole/institution. Se tankerne bag og den praktiske fremgangsmåde i en ca 40 minutter lange video fra en børnehaveklasse i Californien her. Det er værd at bemærke, at mindfulness i disse sammenhænge ikke må ses som et disciplineringsværktøj til at opnå f.eks. ro i klassen men som en måde at opnå accept af sig selv og hinanden, sådan som man nu er, samt lære måder at træne sin opmærksomhed - på sin krop, på børn og voksne omkring én, på sine følelser, på lyde osv.


  • Forældre


Da børn og unge fornemmer familiens trivsel og reagerer på stress hos én eller begge forældre, kan det i mange tilfælde have god effekt at hjælpe forældrene til at nedsætte deres eget stress-niveau. Kontakt mig eventuelt, så vi kan tale om det eller læs mere under www.loneross.dk/foraeldre.


Sensitivitet


Nogle børn og unge (og nogle voksne) bearbejder sanseindtryk og følelsesmæssige input dybere end andre (på engelsk 'Highly Sensitive Persons', HSP). Disse særligt sensitive børn og unge vil ofte bruge længere tid end andre børn og unge på at risikovurdere og kan derfor virke tilbageholdende med at kaste sig ud i noget nyt. Mange af disse børn og unge er meget givende, hjælpsomme og omsorgsfulde og påtager sig gerne et stort moralsk ansvar. Nogle tager endda så meget ansvar for omgivelsernes trivsel, at de knapt tillader sig selv at være glade, før de har sikret sig, at alle andre har det godt. Det kan blive en alt for stor opgave for barnet eller den unge og give symptomer på stress så som tristhed, opfarenhed, mavepine, hovedpine eller manglende lyst til ting, de før har været glade for. Symptomer på stress kan også skyldes overvældende sanseindtryk i form af støj, lugte og lignende, eller at der i hverdagen ikke er indlagt tilstrækkeligt mange pauser. Disse børn og unge har særligt behov for ro til at bearbejde de mange indtryk og vil sandsynligvis have glæde af mindfulness meditation (se desuden www.loneross.dk/sensitivitet).


Unge


  • Stress


Stress har spredt sig fra de voksne til nu også i stigende grad at ramme børn og unge. Stressforeningen har lagt to film ud, hvor der i den ene fortælles om stress hos børn og unge (13 min.), mens de unge selv fortæller om deres stress i den anden (knapt 12 min.). Se filmene her.


  • Det perfekte liv på sociale medier


Mange unge er under pres, fordi de føler egne og andres forventninger til dem om at leve 'det perfekte liv'. Valgmulighederne i livet er mange, og det kan være svært at overskue de 'rigtige' valg (læs mere under www.loneross.dk/unge-studerende). Samtidig er ens liv og valg hele tiden udstillet på Instagram, Facebook, twitter o.lign. Man måler sig med andre på antallet af 'likes', som er let at måle. Se evt indlægget på min blog om Facebook-tidsalden.


  • Eksamensangst


Desuden er mindfulness meditation velegnet til at forebygge eksamensangst og til at berolige sig selv, hvis man mærker angsten. Disse teknikker kan også hjælpe én senere i livet, hvis man skal til jobsamtale, optræde, fremlægge noget for andre eller er i andre situationer, hvor man skal præstere noget (læs mere under www.loneross.dk/eksamensangst).

Se evt også indlægget på min blog om Sæson for betablokkere.




Se evt et klip her, hvor jeg bliver interviewet på TV2 Fyn netop om de stressede unge (5 min.).